W ubiegłym tygodniu wójt Marek Nicewicz spotkał się z przedsiębiorcami z firm asenizacyjnych, by wyjaśnić niejasności związane z dokumentowaniem wywozu szamb. W tej sprawie wiele pytań otrzymaliśmy także od samych mieszkańców. Wyjaśniamy wątpliwości.
Umowa na odbiór nieczystości płynnych
Każdy mieszkaniec posiadający szambo lub przydomową oczyszczalnię ścieków musi posiadać umowę na odbiór nieczystości płynnych. Taką umowę może podpisać z jednym lub kilkoma przedsiębiorcami mającymi zezwolenie na odbiór nieczystości. Lista takich podmiotów znajduje się tutaj.
Mogą to być umowy ramowe czyli mogą mieć charakter porozumienia pomiędzy przedsiębiorcą odbierającym nieczystości płynne z mieszkańcem, bez szczegółowego określania częstotliwości odbioru, ilości ścieków itp.
Obowiązek posiadania umowy wynika z USTAWY o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. (gmina nie ustanawia tego aktu prawnego, autorem jest Sejm RP). Art. 6 tej ustawy nakłada na właściciela nieruchomości obowiązek udokumentowania w formie umowy korzystania z usług (…) opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w przydomowych oczyszczalniach ścieków i transportu nieczystości ciekłych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Uwaga! Umowy można mieć na dowolny okres i nawet z kilkoma przedsiębiorcami. Ważne żeby były na piśmie do okazania w przypadku kontroli. Przewoźnik nie ma obowiązku podpisania umowy z właścicielem nieruchomości, o ile nie świadczy dla niego usługi. Obowiązek posiadania umowy na wywóz nieczystości ciąży wyłącznie na właścicielu nieruchomości. Dlatego też, właściciel musi samodzielnie, spośród listy przewoźników uprawnionych do wywozu nieczystości z terenu Gminy Lubicz, znaleźć przewoźnika, który gotowy będzie wywozić nieczystości z jego nieruchomości. Jeżeli właściciel nie będzie posiadał umowy na wywóz nieczystości z przewoźnikiem, to na Gminie spoczywał będzie obowiązek wywozu nieczystości z nieruchomości, przy czym wywóz ten następował będzie na podstawie stosownej decyzji Wójta Gminy.
Nowy przepis ustawy zmienił:
Obowiązek posiadania umów i dowodów uiszczania opłaty za wywóz nieczystości dla posiadaczy szamba był od dawna. Nowelizacja ustawy z 7 lipca 2022 r. rozszerzyła ten obowiązek również na posiadaczy przydomowych oczyszczalni. Potrzebne są więc umowy, faktury, paragony lub rachunki za wywóz nieczystości również z przydomowych oczyszczalni ścieków. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przechowywać dowody wykonania usługi asenizacyjnej przez okres 3 lat (faktury, rachunki, paragony).
Konieczność skontrolowania wszystkich nieruchomości
Nowa ustawa nałożyła również na urzędy gmin obowiązek skontrolowania wszystkich szamb i przydomowych oczyszczalni w całej gminie. Do tej pory takie kontrole mogły dotyczyć losowo wybranych. Zatem każdy mieszkaniec posiadający szambo lub oczyszczalnię przydomową musi zostać skontrolowany przez urzędnika gminnego w ciągu najbliższych 24 miesięcy.
Zamiast wizyty na podwórku, ZAPRASZAMY do urzędu w sierpniu - wrześniu
Żeby nie utrudniać mieszkańcom życia, zapraszamy z dokumentami do urzędu gminy Lubicz w dogodnym dla siebie terminie i czasie. Okazanie w urzędzie umowy i paragonów lub faktur za wywóz nieczystości będzie odnotowane jako skuteczne przeprowadzenie kontroli. Proponujemy, aby odbyć taką wizytę w urzędzie jak najszybciej, najlepiej nie później niż jesienią tego roku.
Może także pojawić się wezwanie
Jeżeli ktoś nie skorzysta z ZAPROSZENIA do urzędu (jak opisano powyżej) może poczekać na urzędowe wezwanie. W tym roku takie wezwania będą rozsyłane zgodnie z harmonogramem do mieszkańców: Lubicza Dolnego, Grabowca, Nowej Wsi, Krobi, Mierzynka, Młyńca Pierwszego i Drugiego.
Uwaga rachunki!
Po opłaceniu usługi opróżnienia szamba prosimy nie wyrzucać paragonów, rachunków. Należy je przechowywać przez okres 3 lat (podstawa prawna - art. 118 Kodeks cywilny)
Należy pamiętać, że posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność wywozu. Zgodnie z przepisami właściciele nieruchomości posiadający zbiorniki bezodpływowe zobowiązani są do opróżniania szamb nie rzadziej niż raz na kwartał. Eko szamba opróżniamy nie rzadziej niż raz na 2 lata. Tak więc prosimy o nie wyrzucanie faktur lub/i rachunków, paragonów.
Masz pytania, wątpliwości? Dzwoń, pisz.
Jeśli macie Państwo nadal pytania i trzeba coś wyjaśnić, zapraszamy do kontaktu bezpośredniego z pracownikami Referatu Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg, telefonicznego - 56 621 21 28 lub 56 621 21 38 oraz mailowo pod adresem gk@lubicz.pl