Treść strony
Punkt Programu "Czyste Powietrze"
Od 1 czerwca 2021 r., w ramach porozumienia z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, mieszkańcy gminy Lubicz mogą skorzystać z pomocy pracowników Urzędu Gminy w procesie składania wniosków o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze”.
Pomoc w wypełnianiu wniosków odbywa się w Gminnym Punkcie Konsultacyjno-Informacyjnym
w dniach:
poniedziałek, wtorek, środa, piątek – w godz. 11.00 – 13.30 po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu terminu pod numerem telefonu 56 621 21 29 bądź poprzez e-mail: czystepowietrze@lubicz.pl.
W Punkcie uzyskamy informacje o zasadach programu „Czyste Powietrze” oraz bezpłatne wsparcie w zakresie przygotowywania wniosku o dofinansowanie. Zainteresowani mieszkańcy mogą także skorzystać ze stanowiska komputerowego z dostępem do Internetu, przy którym można wypełnić wnioski, wydrukować je i od razu złożyć wypełniony wniosek o dofinansowanie, który zostanie przekazany do WFOŚiGW w Toruniu. Punkt pomaga także przy rozliczaniu przyznanych dofinansowań, w tym przy poprawnym wypełnianiu wniosków o płatność oraz kompletowaniu wymaganych załączników.
Z pozyskanych danych (stan na koniec września 2024 r.) wynika, że w trakcie funkcjonowania Programu Czyste Powietrze:
- liczba złożonych Wniosków o dofinansowanie z terenu Gminy Lubicz wyniosła: 1 419
- liczba zawartych umów - 1 244
- liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 734
- sumaryczna kwota wypłaconych dotacji – 19 551 118,86
Program priorytetowy CZYSTE POWIETRZE
W dniu 3 stycznia 2023 r. weszły w życie zmiany programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
W ramach zmian Programu podwyższone zostały progi dochodowe.
Dofinansowanie mogą otrzymać osoby fizyczne będące właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Program obejmuje trzy grupy beneficjentów:
- Uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania – osoby, których roczny dochód nie przekracza 135 000,00 zł – możliwe dofinansowanie do 66 tys. zł.
- Uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania – osoby, których przeciętny miesięczny dochód* na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza: 1894,00 zł (gospodarstw wieloosobowe) lub 2651,00 zł (gospodarstwo jednoosobowe) – możliwe dofinansowanie do 99 tys. zł.
- Uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania – osoby, których przeciętny miesięczny dochód* na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza: 1090,00 zł (gospodarstwo wieloosobowe) lub 1526,00 zł (gospodarstwo jednoosobowe) – możliwe dofinansowanie do 135 tys. zł.
*wysokość przeciętnego średniego miesięcznego dochody w gospodarstwie domowym określana jest w zaświadczeniu wydawanym przez Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubiczu z upoważnienia Wójta Gminy Lubicz.
W sprawie pytań dotyczących złożenia wniosku o zaświadczenie o dochodach należy skontaktować się z pracownikami Ośrodka pod następującymi numerami telefonów 500 280 473 i 500 280 657.
Zmieniona wersja Programu przewiduje dodatkowe dofinansowanie dla Beneficjentów, którzy zdecydują się na przeprowadzenie kompleksowej termomodernizacji budynku. Przyznanie i wypłacenie wyższej kwoty dotacji do przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją budynku/lokalu mieszkalnego, możliwe będzie po spełnieniu łącznie następujących warunków:
- Został przeprowadzony audyt energetyczny budynku/lokalu mieszkalnego i został złożony wraz z wnioskiem o płatność Dokument podsumowujący audyt energetyczny, sporządzony na obowiązującym w ramach Programu wzorze;
- Osiągnięto co najmniej jeden wskaźnik kompleksowej termomodernizacji:
- a) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok) lub
- b) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%;
- Zrealizowany został w całości wariant z audytu energetycznego gwarantujący osiągnięcie co najmniej jednego ze wskaźników określonych w pkt 2), nie później, niż do dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia.
- Koszt przeprowadzenia audytu energetycznego stanowić będzie dodatkowe dofinansowanie – nie będzie wliczany do maksymalnego poziomu dotacji przysługującej Beneficjentowi.
- Koszty kwalifikowane nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT). Dotacja w ramach Programu będzie udzielana w odniesieniu do kosztów netto.
- Wnioski o dofinansowanie złożone przed dniem 3 stycznia 2023 r. rozpatrywane będą na podstawie Programu i pozostałych dokumentów programowych oraz wzorów w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku.
- W ramach nowej wersji Programu, obowiązującej od dnia 3 stycznia 2023 r., wprowadzono możliwość złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie. W przypadku zrealizowania przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją w ramach pierwszego wniosku o dofinansowanie, złożenie drugiego wniosku nie jest możliwe.
- Wprowadzona została możliwość zakupu i montażu kotła na biomasę drzewną (kotła zgazowującego drewno lub kotła na pellet) o emisyjności do 20 mg/m3 (włącznie), w budynku podłączonym do sieci dystrybucji gazu, pod warunkiem, że urządzenie to będzie spełniało wymagania aktów prawa miejscowego, w tym uchwał antysmogowych.
Forma dofinansowania:
- Dotacja (wniosek składany do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, za pośrednictwem gminy lub przez portal gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl:)
- Dotacja z PREFINANSOWANIEM
- Dotacja z przeznaczaniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego (Kredyt Czyste Powietrze dostępny w wybranych bankach, których lista aktualizowana jest na stronie czystepowietrze.gov.pl).
Informacje jakie należy przygotować przed wizytą w Urzędzie Gminy w Lubiczu:
- Dane właściciela nieruchomości (wnioskodawcy): Imię i nazwisko, pesel, nr telefonu, adres zamieszkania, adres email – potrzebny do założenia konta na Portalu. Wskazane jest aby przed wizytą założyć konto na Portalu Beneficjenta na stronie: https://portal.wfosigw.torun.pl/strona-glowna-programu – w wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość założenia konta na miejscu,
- Czy wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim, jeżeli tak to informacja o współmałżonku: imię i nazwisko, pesel.
- Wspólnota majątkowa: Tak/Nie.
- Współwłasność, jeżeli tak to dane współwłaścicieli: imię i nazwisko, adres.
- Adres budynku, w którym będzie prowadzone przedsięwzięcie.
- Numer Księgi Wieczystej i numer ewidencyjny działki.
- Rok wystąpienia o zgodę na budowę/rok zgłoszenia budowy.
- Powierzchnia budynku/lokalu.
- Czy na nieruchomości prowadzona jest działalność gospodarcza, jeżeli tak to należy określić procent powierzchni przeznaczonej na działalność, powyżej 30% brak dotacji.
- Dochód wnioskodawcy stanowiący podstawę obliczenia podatku, wykazany w ostatnio złożonym zeznaniu podatkowym wraz z wskazaniem podstawy (PIT, działalność gospodarcza, gospodarstwo rolne, świadczenia rodzinne itp.)
Informacja o zakresie prac, jakie mają być dofinansowane – np. rodzaj źródła ciepła, wymiana stolarki okiennej, docieplenie stropów/ścian itp.
Baza wiedzy
- Strona programu: https://czystepowietrze.gov.pl/
- Wymagana dokumentacja: https://portal.wfosigw.torun.pl/wymagana-dokumentacja
- Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/
- Kalkulator dotacji: https://czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/
- Lista urządzeń i materiałów, spełniających wymagania techniczne określone w programie: https://lista-zum.ios.edu.pl/