Treść strony

Wójt o projektach przebudowy skrzyżowań na DK 10 i DK 15

Gmina Lubicz otrzymała projekty przebudowy kluczowych skrzyżowań na drogach krajowych w Grębocinie oraz Lubiczu Dolnym i Lubiczu Górnym. – Cieszę się z tego bardzo, jednak oba projekty musiałem zaopiniować negatywne – mówi wójt Marek Nicewicz. Dlaczego?

Droga krajowa nr 10 w Lubiczu Dolnym i Lubiczu Górnym

Korkująca się droga krajowa między Toruniem a Lubiczem Górnym to ogromny i codzienny problem dla kierowców nie tylko z gminy Lubicz, ale również gmin ościennych i miasta. Marek Nicewicz o poprawę sytuacji na krajowej „dziesiątce” zabiega od początku swojej kadencji. - Dlatego z radością przyjąłem informacje medialne, które pojawiły się na temat budowy dwóch rond turbinowych – mówi wójt. - To dzięki wsparciu tego projektu przez pana posła Jana Ardanowskiego ronda te mają szansę powstać w Lubiczu Dolnym oraz Lubiczu Górnym, w ciągu drogi krajowej nr 10.

Wójt podkreśla jednak, że projekt rozbudowy drogi krajowej w Lubiczach powinien służyć mieszkańcom tych miejscowości, a nie tylko tranzytowi. – Projektant działający na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podzielił inwestycję na dwa niezależne zakresy po 450 metrów każdy, co powoduje, że nie ma konieczności uzyskania decyzji środowiskowej, która zakłada udział społeczeństwa, czyli konsultacje społeczne. Dlatego zaprosiłem media, by dzięki Państwu jak najszerzej dotrzeć z informacją do mieszkańców – wyjaśniał wójt Marek Nicewicz na dzisiejszej konferencji.

Wójt nie zgadza się z niektórymi zaproponowanymi rozwiązaniami dla pieszych i rowerzystów. Szczególnie niepokoi go brak możliwości przekraczania jezdni drogi krajowej w jej poziomie. - Zastosowanie kładek we wskazanych lokalizacjach, zarówno w Lubiczu Dolnym jak i Lubiczu Górnym, znacząco wydłuży drogę o kilkaset metrów. Spowoduje również utrudnienia w przemieszczaniu się rodziców z wózkami, dzieci na hulajnogach i rowerkach, osób starszych czy z dysfunkcjami ruchu – tłumaczy.

Proponuje więc listę kilkunastu poprawek, wśród których poza zaplanowaniem przejść dla pieszych i rowerzystów w poziomie skrzyżowania oraz koniecznością zaprojektowania dróg dla jednośladów, są inne, istotne dla mieszkańców.

W Lubiczu Dolnym to wprowadzenie wydzielonego prawoskrętu dla jadących od strony Biedronki do Torunia oraz analogicznego rozwiązania dla kierujących się z centrum miejscowości w stronę Warszawy.

W Lubiczu Górnym wójt również wnioskuje o wprowadzenie na skrzyżowaniu wydzielonego pasa prawoskrętu dla jadących w stronę Torunia, podobnie jak jest to zaprojektowane w przeciwnym kierunku. W tej miejscowości ogromnym problemem może być także zamknięcie zjazdu w ul. Lipnowską w kierunku wschodnim, co uniemożliwi odpowiednią obsługę w zaopatrzenie obiektów handlowych zlokalizowanych przy tej ulicy oraz na całym obszarze handlowym przy skrzyżowaniu ul. Lipnowskiej z ul. Bankową.

Droga krajowa nr 15 w Grębocinie

Wójt Gminy Lubicz, dziękując projektantom za wdrożenie niektórych wcześniej już zgłaszanych przez siebie uwag, nadal zauważa rozwiązania, które spowodują znaczące niedogodności dla mieszkańców Grębocina.

W piśmie do biura projektowanego wybranego przez GDDKiA wójt pisze: „Przebudowa skrzyżowania w centrum Grębocina wraz z odcinkiem drogi krajowej nr 15 według zaproponowanego projektu pogłębi problemy społeczne (podział miejscowości na odseparowane części), niekorzystnie wpłynie na funkcjonowanie przedsiębiorców lokalnych (ekrany akustyczne, brak dojazdów), nie rozwiąże również problemów komunikacyjnych – korków powstających na odcinku pomiędzy projektowanym skrzyżowaniem a wjazdem do Torunia (duża ilość sygnalizacji świetlnej wstrzymującej potok pojazdów). Ponadto, w przedstawionym projekcie ograniczono ilości skrzyżowań i zjazdów, co spowoduje duże zmiany w organizacji ruchu, wymuszając w wielu miejscach wydłużenie dojazdu oraz zwiększenie ruchu pojazdów na drogach lokalnych.”

Marek Nicewicz wskazuje też na 12 krytycznych miejsc projektu, wnioskując o ich rozwiązanie, np. brak możliwości zawracania na skrzyżowaniu z ul. Toruńską dla jadących od strony Olsztyna oraz lewoskrętu w ul. Szkolną, również od strony Olsztyna, co znacząco utrudni dojazd do przedszkola i szkoły.

W obu opiniach wójt Lubicza prosi o wprowadzenie swoich propozycji do projektu, deklarując  współpracę przy wypracowywaniu optymalnych rozwiązań.

  • W załączeniu pisma do biura projektowego w sprawie projektu rozbudowy skrzyżowania DK 15 i DW 552 w Grębocinie oraz projektu budowy rond w Lubiczu Dolnym i Lubiczu Górnym

drukuj (Wójt o projektach przebudowy skrzyżowań na DK 10 i DK 15)

  • data: 2023-05-08
  • Wójt Marek Nicewicz przedstawił propozycje biura projektowego działającego na zlecenie GDDKiA
  • Konferencja prasowa w sprawie m.in. rond turbinowych
  • Wójt Marek Nicewicz odpowiada na pytania dziennikarzy radiowych

« wstecz